Głos można oddać za pomocą kliknięcia przycisku „Polub”.
PERŁA SPORTU I TURYSTYKI 2021
MI-PS-32
PRUSZKOWSKI- MICHAŁOWICE
FORMY GŁOSOWANIA
Koło Gospodyń Wiejskich „Pęciczanki” skupia osoby lubiące różne aktywności na świeżym powietrzu, m.in. nordic walking i wycieczki rowerowe. Często w trakcie planowania wycieczek odkrywamy bardzo ciekawe miejsca. Wyszukując informacji w internecie, trafiłyśmy w 2020 roku na Questy, czyli gry terenowe, które pozwalają znajdować ciekawe miejsca.
Pomyślałyśmy, że także w Gminie Michałowice jest wiele takich ciekawych miejsc i postanowiłyśmy opracować Questy, pokazując w ten sposób, że z pozoru w zwyczajnych miejscowościach, naszych „małych ojczyznach” są miejsca o niezwykle unikalnym charakterze, nieznane nie tylko szerszej publiczności, ale także mieszkańcom, czasami mieszkającym w tych miejscowościach wiele lat. Okazało się, że nasze okolice: Michałowice, Reguły, Pęcice, Pęcice Małe, Suchy Las, Sokołów mają swoje ciekawe historie i opowieści. Opracowałyśmy questy, gdzie zaprezentowane zostały miejsca mające swoją „duszę”, przypominające o wydarzeniach ważnych, osobistych i wartych, żeby nie zostały zapomniane starszym mieszkańcom a także żeby przybliżyć je młodemu pokoleniu. Te miejsca i wspomnienia z przeszłości tworzą niepowtarzalny klimat okolicy, ciekawy również dla osób odwiedzających naszą gminę.
Questy wędrują po sołectwach naszej Gminy:
- „Michałowickie zakątki historii i przyrody” – sołectwo Michałowice
- „Z duchem ułana wokół Dworu Polskiego” – sołectwo Pęcice
- „Z rowerem przez Reguły . O przyrodzie z Reguły” – sołectwo Reguły
- „Rowerem przez Suchy Las z Pęcic do Sokołowa” – sołectwa Pęcice Małe, Suchy Las, Sokołów
Przygotowanie questów i wsparcie merytoryczne i finansowe
Nawiązałyśmy kontakt z Fundacją Mapa Pasji, której najbardziej doświadczony zespół trenerów w Polsce, posiada licencje na wykorzystanie metodyki Valley Quest (Wyprawy Odkrywców) stworzonej przez Amerykanina – Stevena Glazera. Wyprawy Odkrywców w 2008 roku po raz pierwszy zostały zaprezentowane w Polsce. Na portalu www.questy.com.pl znajduje się około 400 sprawdzonych i działających questów w Polsce. Nasze questy też już znajdują się w tej bazie.
QUESTY – Wyprawy Odkrywców (z ang. quest – zadanie, zagadka) to gry terenowe polegające na poszukiwaniu skarbów. Nie wymagają one obsługi ani znakowania w terenie, dlatego, w odróżnieniu od podchodów lub gier miejskich, można w nie grać niemal w każdej chwili. Podstawą zabawy jest wędrówka trasą questu w terenie. Do zabawy wystarczy ulotka lub darmowa aplikacja mobilna Questy – Wyprawy Odkrywców. Ulotki są dostępne w wybranych punktach np. w Urzędzie Gminy Michałowice, świetlicach, rozdawane są podczas gminnych eventów, a także upowszechniane w internecie. Występują także jako plik do pobrania ze strony internetowej questy.org.pl. Czytając wierszowane wskazówki, uczestnik podąża questem w terenie i poznaje sekrety danego miejsca. Na końcu drogi na odkrywców czeka „skarb” – pojemnik finałowy, a w nim pamiątkowa pieczątka i Księga Questu. Odcisk pieczęci i wpis do Księgi potwierdzają przebycie trasy. Poza skarbem uczestnik otrzymywać będzie odznaki PTTK.
Po nawiązaniu kontaktu z Fundacją Mapa Pasji i otrzymaniu pierwszych wskazówek zwróciłyśmy się do Wójta Gminy Michałowice Pani Małgorzaty Pacheckiej o wyrażenie zgody i wsparcie w opracowaniu Questu, co zaowocowało udzieleniem nam dofinansowania na realizację projektu i pomocą Gminy w upowszechnianiu Questów.
Trenerzy z Fundacji przeprowadzili szkolenie, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów na jakie powinnyśmy zwracać uwagę i na każdym etapie przygotowywania questów służyli nam wskazówkami. Trasy Questów powstawały spontanicznie. Informacje zbierane były przez członkinie koła i mieszkańców danej miejscowości. Odzew był duży, poznałyśmy pasjonatów z ogromną wiedzą o zamieszkiwanych przez nich terenach. Mieszkańcy chętnie udzielali informacji nt. ciekawych miejsc lub historii jakie słyszeli oraz zdarzeń, w jakich brali udział, oni są współautorami questów. Często całe rodziny zbierały się i przypominały sobie fakty i zdarzenia. Pierwszy Quest powstawał w trudnym pandemicznym okresie, pozwolił więc mieszkańcom na oderwanie myśli od kłopotów dnia codziennego i podniesienie nastroju. Informacje przekazywane były telefonicznie i w formie e-maili. Często ktoś dzwonił i mówił, że jeszcze coś ważnego mu się przypomniało i trzeba to umieścić w queście. Zebrane informacje zapisywane były w planie trasy questu, zamieszczane były tam także zdjęcia, aktualne i historyczne, pozyskane od mieszkańców. Należy podkreślić, że cała praca przy przygotowaniu tras questów była pracą społeczną naszego Koła i mieszkańców gminy. Po prostu to była dla nas przyjemność i zabawa w odkrywaniu coraz to nowych faktów i miejsc, których zwykle nie zauważaliśmy – taka trochę praca detektywistyczna.
Każda z tras kilkakrotnie pokonywana była rowerem lub pieszo w celu ustalenia szczegółów.
Po ustaleniu propozycji trasy, trenerzy z Fundacji sprawdzali ją w terenie i opracowywali treści ulotek. Po wydrukowaniu ulotek w ustalonych miejscach zostały umieszczone skarby.
Oczekiwania
Oczekujemy, że Questy zachęcą ludzi do wyjścia z domu, spędzenia czasu na świeżym powietrzu, integracji i przekazaniu sobie pozytywnej energii, ponieważ ze względu na swoją uniwersalność, gry mogą być realizowane przez cały rok zarówno indywidualnie jak i w grupach.
Questy skierowane są do wszystkich mieszkańców Gminy Michałowice (by lepiej poznali „swoje miejsce na ziemi”) i mamy nadzieję, że wzrośnie ich poczucie lokalnej tożsamości. Być może poznamy się z sąsiadami i razem w przyjacielskiej rywalizacji pokonamy trasy. Uczestnikom spoza Michałowic Questy pokazują, że prawdziwe „perełki” historyczne i przyrodnicze można znaleźć tuż obok siebie i warto się z nimi zapoznać. Ze względu na merytoryczną treść i łatwość realizacji Questy spełniają też ważną funkcję edukacyjno-integracyjną w przypadku wykorzystania go na potrzeby grup szkolnych, kół seniorów, kół gospodyń wiejskich czy innych grup.
Pewne efekty już udało się osiągnąć: pogłębiłyśmy swoją wiedzę o gminie, poznałyśmy wspaniałych, zaangażowanych społeczników. Uczestnicy spotykając się na trasie nawiązują rozmowy, wymieniają się wrażeniami i świetnie się bawią rozwiązując zagadki. Miło jest też dostawać informacje takie jak ta od wdzięcznej babci, która po raz pierwszy nie miała problemu z wyciągnięciem wnuków na spacer, ponieważ zagadki z Questu bardzo im się spodobały…
Jednocześnie pokazujemy, że nasza Gmina Michałowice to ciekawe i przyjazne miejsce do życia i mamy nadzieję, że questy tę opinię potwierdzają.
Te Questy wędrują po sołectwach naszej Gminy:
– „Michałowickie zakątki historii i przyrody” – sołectwo Michałowice
– „Z duchem ułana wokół Dworu Polskiego” – sołectwo Pęcice
– „Z rowerem przez Reguły . O przyrodzie z Reguły” – sołectwo Reguły
– „Rowerem przez Suchy Las z Pęcic do Sokołowa” – sołectwa Pęcice Małe, Suchy Las, Sokołów
- Przygotowanie questów i wsparcie merytoryczne i finansowe
Nawiązałyśmy kontakt z Fundacją Mapa Pasji, której najbardziej doświadczony zespół trenerów w Polsce, posiada licencje na wykorzystanie metodyki Valley Quest (Wyprawy Odkrywców) stworzonej przez Amerykanina – Stevena Glazera. Wyprawy Odkrywców w 2008 roku po raz pierwszy zostały zaprezentowane w Polsce. Na portalu www.questy.com.pl znajduje się około 400 sprawdzonych i działających questów w Polsce. Nasze questy też już znajdują się w tej bazie.
QUESTY – Wyprawy Odkrywców (z ang. quest – zadanie, zagadka) to gry terenowe polegające na poszukiwaniu skarbów. Nie wymagają one obsługi ani znakowania w terenie, dlatego, w odróżnieniu od podchodów lub gier miejskich, można w nie grać niemal w każdej chwili. Podstawą zabawy jest wędrówka trasą questu w terenie. Do zabawy wystarczy ulotka lub darmowa aplikacja mobilna Questy – Wyprawy Odkrywców. Ulotki są dostępne w wybranych punktach np. w Urzędzie Gminy Michałowice, świetlicach, rozdawane są podczas gminnych eventów, a także upowszechniane w internecie. Występują także jako plik do pobrania ze strony internetowej questy.org.pl. Czytając wierszowane wskazówki, uczestnik podąża questem w terenie i poznaje sekrety danego miejsca. Na końcu drogi na odkrywców czeka „skarb” – pojemnik finałowy, a w nim pamiątkowa pieczątka i Księga Questu. Odcisk pieczęci i wpis do Księgi potwierdzają przebycie trasy. Poza skarbem uczestnik otrzymywać będzie odznaki PTTK.
Po nawiązaniu kontaktu z Fundacją Mapa Pasji i otrzymaniu pierwszych wskazówek zwróciłyśmy się do Wójta Gminy Michałowice Pani Małgorzaty Pachecka o wyrażenie zgody i wsparcie w opracowaniu Questu, które otrzymałyśmy. Gmina udzieliła nam dofinansowania na realizację projektu, jak i na bieżąco pomaga nam w upowszechnianiu Questów.
Trenerzy z Fundacji przeprowadzili szkolenie, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów na jakie powinnyśmy zwracać uwagę i na każdym etapie przygotowywania questów służyli nam wskazówkami. Trasy Questów powstawały spontanicznie. Informacje zbierane były przez członkinie koła i mieszkańców danej miejscowości. Odzew był duży, poznałyśmy pasjonatów z ogromną wiedzą o zamieszkiwanych przez nich terenach. Mieszkańcy chętnie udzielali informacji nt. ciekawych miejsc lub historii jakie słyszeli oraz zdarzeń, w jakich brali udział, oni są współautorami questów. Często całe rodziny się zbierały i przypominały sobie fakty i zdarzenia. Pierwszy Quest powstawał w trudnym pandemicznym okresie, pozwolił więc mieszkańcom na oderwanie myśli od kłopotów dnia codziennego i podniesienie nastroju. Informacje przekazywane były telefonicznie i w formie maili. Często ktoś dzwonił i mówił, że jeszcze coś ważnego mu się przypomniało i trzeba to umieścić w queście. Zebrane informacje zapisywane były w planie trasy questu, zamieszczane były tam także zdjęcia, aktualne i historyczne, pozyskane od mieszkańców. Należy podkreślić, że cała praca przy przygotowaniu tras questów była pracą społeczną naszego Koła i mieszkańców Gminy. Po prostu to była dla nas przyjemność i zabawa w odkrywaniu coraz to nowych faktów i miejsc, których zwykle nie zauważaliśmy – taka trochę praca detektywa.
Każda z tras kilkakrotnie pokonywana była rowerem lub pieszo w celu ustalenia szczegółów.
Po ustaleniu propozycji trasy, trenerzy z Fundacji sprawdzali ją w terenie i opracowywali treści ulotek. Po wydrukowaniu ulotek w ustalonych miejscach zostały umieszczone skarby.
- Oczekiwania
Oczekujemy, że Questy zachęcą ludzi do wyjścia z domu, spędzenia czasu na świeżym powietrzu, integracji i przekazaniu sobie pozytywnej energii, ponieważ ze względu na swoją uniwersalność, gry mogą być realizowane przez cały rok zarówno indywidualnie jak i w grupach.
Qesty skierowane są do wszystkich mieszkańców Gminy Michałowice (by lepiej poznali „swoje miejsce na ziemi”) i mamy nadzieję, że wzrośnie ich poczucie lokalnej tożsamości. Być może poznamy się z sąsiadami i razem w przyjacielskiej rywalizacji pokonamy trasy. Uczestnikom spoza Michałowic Questy pokazują, że prawdziwe „perełki” historyczne i przyrodnicze można znaleźć tuż obok siebie i warto się z nimi zapoznać. Ze względu na merytoryczną treść i łatwość realizacji Questy spełniają też ważną funkcję edukacyjno-integracyjną w przypadku wykorzystania go na potrzeby grup szkolnych, kół seniorów, kół gospodyń wiejskich czy innych grup.
Pewne efekty już osiągnęłyśmy, pogłębiłyśmy swoją wiedzę o Gminie, poznałyśmy wspaniałych zaangażowanych społeczników. Uczestnicy spotykając się na trasie nawiązują rozmowy, wymieniają się wrażeniami i świetnie się bawią rozwiązując zagadki. Mieliśmy informację od wdzięcznej babci, która po raz pierwszy nie miała problemu z wyciągnięciem wnuków na spacer, bo zagadki z Questu bardzo im się spodobały.
Jednocześnie pokazujemy, że nasza Gmina Michałowice to ciekawe i przyjazne miejsce do życia i mamy nadzieję, że questy tę opinię potwierdzają.